21 листопада ( 8 листопада по старому стилю ) Православна Церква святкує Собор Архістратига Михаїла та інших Небесних Сил безплотних. В цей день в Свято — Кирилівському монастирі була звершена Божественна Літургія в Свято — Василівському храмі обителі. Після якої був відправлений молебень.
ПРО СВЯТО:
Церква шанує архангела Михаїла як захисника віри та борця проти єресей і всякого зла. На іконах його зображають з вогненим мечем в руці, або списом долаючим диявола. Святкування 21 листопада (8 листопада по старому стилю) Собора Архістратига Михаїла і інших Небесних сил безплотних встановлено на початку IV сторіччя на помісному Лаодікийському соборі, який був за декілька років до Першого Вселенського Собору і осудив єретичне поклоніння ангелам як творцям і правителям світу.
Священе Писання говорить, що, крім фізичного, існує великий духовный світ, населений розумними, добрими істотами, які називаються ангелами. Слово «ангел» на грецькій мові значить «вісник». Священе Писання їх іменує так тому, що Бог нерідко через них повідомляє людям Свою волю. З чого ж, власно, складається їх життя в духовному світі, який вони населяють, і в чому заключається їх діяльність — ми майже нічого не знаємо, да, по суті, і зрозуміти не в силах. Вони перебувають в умовах, які зовсім відрізняються від наших матеріальних: там час, простір і всі життєві умови мають зовсім інший зміст. Приставка «архі» до деяких ангелів вказує на їх більш піднесене служіння порівняно з іншими ангелами.
Архангел Михаиїл – один із вищих ангелів, який приймає найближчу участь в долі Церкви. Ім’я Михаїл – на єврейській буквально означає питальне «Хто як Бог?» в значенні «ніхто не рівний Богу». Вираз «Архангел Михаїл» в контексті Старого Заповіту може означати: старший посланець Всевишнього, і захисник народу Ізраїлю.
Архангел Михаїл в Писанні іменується «князем», «вождем воїнства Господнього» і зображається, як головний борець проти диявола і всякого беззаконня посеред людей. Тому в православії архангел Михаїл іменується архістратиг (грец. – головнокомандувач) і виступає головою святого воїнства ангелів, які стоять на сторожі Божого закону. Цей образ присутній вже з апостольських часів. В цьому образі він шанується як покровитель і соратник «войовничої Церкви», тобто всіх вірних Богу, які виступають проти сил зла.
До архангела Михаїла також звертаються з молитвами про зцілення. Це зв’язано з вказаним вище шануванням Михаїла Архангела як переможця злих духів, які в християнстві вважались джерелом хвороб. В багатьох місцях Малої Азії існують цілющі джерела, посвячені святому Михаїлу (найбільш відоме – в Хонех). В Константинополі святий Михаїл також вшановується як великий небесний зцілювач.
В християнстві прийнято ввжати, що озброєним мечем херувимом у ворот раю був архангел Михаїл. Зокрема, цей сюжет включається в його житійних таврах в православних іконах. На ряді ікон німб архангела Михаїла складається з рослинного орнаменту, що символічно вказує на те, що він небесний сторож, який стоїть у ворот раю.
Священе Письмо, оповідаючи про появу ангелів перед різними людьми, власним ім’ям називають тільки деяких з них, – мабуть тих, які несуть особу місію в затвердженні Царства Божого на землі. Серед них – архангели Михаїл і Гавриїл, які згадуються в канонічних книгах Письма, а також архангели Рафаїл, Уріїл, Салафіїл, Іегудіїл і Варахіїл, які згадуються в неканонічних книгах Письма. Архангел Гавриїл звичайно з’являвся деяким праведникам в якості вісника великих та радісних подій, які стосувалися народу Божого. В книзі Товіта архангел Рафаїл говорить про себе: «Я – Рафаїл, один із семи святих Ангелів, які підносять молитви святих і сходять перед славу Святого». Звідси виникло переконання, що на Небі існує сім архангелів, одним із яких являється архангел Михаїл.
В іконопису Архангел Михаїл часто зображається з палицею-списом в одній руці і особливою сферою-зерцалом (символ передбачення, переданого Архангелу Богом) в іншій. На більш пізніших іконах Михаїл зображається, що він топче ногами диявола, в лівій руці як переможець тримає зелену фінікову гілку, в правій – спис з белою хоругвою, на якій написаний червоний хрест (символізує перемогу Животворящого Хреста над дияволом) або тримає в руках полум’яний меч і щит.
Починаючи з XII сторіччя, зображення архангела Михаїла з’являються в композиції страшного суду: він зображається грізним воїном з терезами, одну чашу яких намагається переважити диявол. Іноді Михаїл зображався як психопомп – супроводжувач душ померлих на Страшний суд, зважуючий грішні і праведні справи людей.
Ще архангел Михаїл може бути представлений як архістратиг Сил Небесних, вдітий у воїнскі лаштунки, або який скаче на коні. Він часто зображається на північних дверях іконостасу, в деісусном чині іконостаса і в складі так званого «ангельского деісуса».
Із ікон, які присвячені архангелу Михаїлу, можливо відзначити «Чудо Архістратига Михаїла в Хонех», «Явище Архангела Михаїла Іісусу Навіну» і «Собор Архангела Михаїла».